روز معلم خجسته باد

به نقل از ایسنا

مروری بر مراسم “روز معلم” در کشورهای مختلف به مناسبت ۵ اکتبر

مراسم روز جهانی معلم در کشورها

روز معلم فرصتی مناسب برای تمامی دانش‌آموزان در سرتاسر جهان در قدردانی از معلمان است. هرچند زمان و این مراسم در برخی کشورها متفاوت است اما در همه کشورها مراسم قدردانی از معلمان مشابه است.

به گزارش ایسنا و به نقل از فستیوال نیوز،  در سطح جهان و به پیشنهاد یونسکو روز ۵ اکتبر (۱۳ مهر) هر سال به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده است. با این حال در بسیاری از کشورها از جمله ایران در روز متفاوتی جشن گرفته می‌شود.

در برخی از کشورها روز معلم تعطیل بوده و افراد شاهد مراسم مختلف قدردانی از معلمان خود هستند. در ذیل مراسم و زمان روز معلم در برخی کشورها ذکر می شود.

ایران

روز ۱۲ اردیبهشت در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز معلم نامگذاری شده است.پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد. گرامیداشت معلم به مدت یک هفته در ایران برگزار می‌شود.

چین

روز معلم در سال ۱۹۳۱ در مرکز دانشگاه ملی چین تصویب شد. دولت مرکزی جمهوری چین در سال ۱۹۳۹ این روز را ۲۷ اوت روز تولد کنفوسیوس (کُنفُوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی در چین باستان) تعیین کرد. اما در سال ۱۹۵۱ توسط دولت جمهوری خلق چین این مناسبت حذف شد و پس از ۳۷ سال و در سال ۱۹۸۵ روز ۱۰ سپتامبر به عنوان روز معلم مجدد تصویب شد.

اما در حال حاضر تعداد زیادی از مردم در تلاش برای بازگرداندن روز معلم به روز تولد کنفوسیوس هستند.

در چین معلمان نیمی از روز معلم را تعطیل بوده و استراحت می‌کنند و دانش‌آموزان گل و هدیه به آموزگاران خود تقدیم می‌کنند.

هندوستان

در هند روز معلم ۵ سپتامبر سالروز تولد “سارولی راکریشنا” رئیس جمهور دوم هند است.

در این روز دانش آموزان ارشد در مدارس مسئولیت تدریس شاگردان کلاس‌های پایین‌تر از خود را برای نشان دادن قدردانی از معلمان خود بر عهده می‌گیرند. این روز تعطیل نیست

روسیه

در روسیه روز معلم در بین سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۹۴ در نخستین یکشنبه ماه اکتبرجشن گرفته می‌شد اما از سال ۱۹۹۴ با تصویب یونسکو  ۵ اکتبر به عنوان روز معلم برگزار می‌شود.

ایالات متحده آمریکا

در ایالات متحده  روز معلم در روز سه شنبه هفته اول ماه مه در تعطیلات غیر رسمی برگزار می شود. این روز با شادمانی و برخی فعالیت‌ها در مدارس به افتخار معلمان جشن گرفته می‌شود. این جشن‌ها تا یک هفته در ماه مه ادامه می‌یابد.دانش‌آموزان در این روز به معلمان خود هدیه و کارت تبریک تقدیم می‌کنند.

تایلند

روز ملی معلم در تایلند هر ساله در تاریخ ۱۶ ژانویه جشن گرفته می‌شود. این روز به عنوان روز معلم توسط دولت در تاریخ ۲۱ نوامبر ۱۹۵۶ به تصویب رسید. اولین مراسم روز معلم در سال ۱۹۵۷ برگزار شد. در روز معلم مدارس تایلند تعطیل است.

مالزی

در مالزی ۱۶ ماه مه به عنوان روز معلم تصویب شده است. مراسم این روز با شور و شوق زیادی برگزار می‌شود. این روز در مالزی “Hari Guru” نامیده می‌شود و یک روز کاری است.

آلمان

روز ۱۲ ژوئن روز معلم در آلمان است. مدارس و انجمن‌های مختلف فعالیت‌هایی برای ادای احترام به معلمان دارند. زمانی که معلم از دانش‌آموزان هدیه دریافت می کند  باید آن را به تمام دانش آموزان نشان دهد و یک یادداشت تشکر نیز برای دانش‌آموز بنویسد.

استرالیا

در استرالیا آخرین جمعه ماه اکتبر روز معلم است. معلمان معمولا هدایایی از دانش آموزان خود دریافت می‌کنند البته اگر هدیه گران قیمت باشد معلم باید برای آن پول پرداخت کند و حتی ممکن است علت دریافت چنین هدیه‌ای درکمیسیون ملی مبارزه با فساد بررسی شود.

سنگاپور

روز معلم در سنگاپور اول سپتامبر است اما از سال ۲۰۱۱ این روز به آخر اولین هفته ماه سپتامبر تغییر یافته تا با تعطیلات آخر هفته متصل شده  و معلمان تعطیلات بیشتری داشته باشند. دانش آموزان در این روز به احترام معلمان خود برنامه‌های متنوعی اجرا می کنند.

شیلی

روز معلم در شیلی ۱۶ اکتبر است.معمولا والدین در این روز برنامه‌ها و هدایایی برای معلمان فرزندان خود مانند فرستادن کیک برای جشن روز معلم دارند.

ترکیه

در ترکیه آتاتورک روز ۲۴ نوامبر را روز معلم برای قدردانی از معلمان و حرفه خود اختصاص داده است. در ترکیه این روز تعطیل نیست.

برچسب ها
مطالب مرتبط

آدرس و شماره تماس

آدرس: فارس- شيراز- خیابان زند ـ ابتدای خیابان نشاط - پشت هتل پارس - موسسه آموزش عالی حافظ شیراز

کدپستی :7134813964

تلفن :45-32319642(71)98+

شبکه های اجتماعی